Wednesday, March 21, 2018

The Carburetor (කාබ්‍යුරේටරය)

මේ දවස් වල සෑහෙන්න සීතලයි. ඒක නිසා CarCorp එකේ හුරතලා උදේට නැගිටින්න ටිකක් අදිමදි කරනව. ඒත් එයාගෙ අසල්වැසි යාලුව එහෙම නෑ. දැන් ඔයාල හිතනව ඇති වඩුවගෙ ගෙදර පුටුව නෑ වගේ අනුන්ගෙ වාහන හදන තැන වාහනේ ලෙඩ තියද කියල. එහෙම හිතන එකේ වරදක් නැත්තෙමත් නෑ. මොකද අපේ යාලුව ගෙවන්නෙ බොහොම කාර්‍යබහුල ජීවිතයක්. වයස අවුරුදු 28ක් වෙලත් මෙයා හැමදාම දවසට කිලෝමීටර් 60-70ක් දුවනව. ඒක නිසා එයාගෙ සමහර නඩත්තු කටයුතු වලටවත් එයාට ඉස්පාසුවක් නෑ. ඒත් මේ උදේට නැගිටින්න තියන හොරකමනම් එහෙම ලෙඩක් නෙමේ. මේකට හේතුව අපේ යාලුවගෙ තියෙන්නෙ කාබ්‍යුරේටරයක්, අසල්වැසියගෙ තියෙන්නෙ ඉන්ජෙක්ටර් හතරක්.

ඔයගොල්ලොන්ට 1990න් වගේ එහා හදපු පෙට්‍රල් වාහනයක් එක්ක අත්දැකීම් තියනවනම් ඔයාල සමහරවිට දන්නව ඇති ඒව සීතල දවස් වලට ස්ටාට් වෙන්න ටිකක් හොරයි කියල. ඒ වගේම තමයි එයාල ස්ටාට් උනත් ටිකක් එන්ජිම රත්වෙනකල් බොහොම කම්මැලිකමෙන් තමයි වැඩ කරන්නෙ. මොනම වාහනේකවත් එන්ජිම ටිකක් රත්වෙන්න කලින් ගොඩක් රේස් කරන්න හොඳ නැති උනත් කාබ්‍යුරේටර් තියන වාහන ඒ අකැමැත්ත කෙලින්ම අපිට පෙන්නනව.


ඒක නිසා අපි බලමු මොකක්ද මේ කාබ්‍යුරේටර් එක කියන්නෙ කියල. පෙට්‍රල් වාහනයක් දුවන්නෙ පෙට්‍රල් දහනය කරල. පෙට්‍රල් දහනය වෙන්නෙ වාතයේ තියන ඔක්සිජන් වල. කාර්යක්‍ෂම දහනයක් වෙන්නනම් හරි පෙට්‍රල්:වාත අනුපාතයක් එන්ජිමට දෙන්න ඕනි. බොහොම සරලව කිව්වොත් කාබ් එකෙන් කරන්නෙ එන්ජිමෙන් "ඕනම වෙලාවක" ඇදල ගන්න වායු පරිමාවට ගැලපෙන පෙට්‍රල් පරිමාවක් ඒ ඇදල ගන්න වායු ධාරාවට එකතු කරන එක.

මෙන්න මේ දේ කරන්න ඕනි වෙන්නෙ බොහොම සරල ඇටවුමක්. ඉස්සර කඩවල් වල මදුරු නාශක ස්ප්‍රේ කරන බයිසිකල් පොම්ප වගේ ජාතියක් තිබ්බ. වාහනේක කාබ් එක ගලවල අයින් කරල මැනිෆෝල්ඩ් කටට අන්න ඒ ස්ප්‍රේ මැෂිමක් තියල, ඒ මැෂිමට පෙට්‍රල් පුරෝල ස්ප්‍රේ කරන ගමන් එන්ජිම ස්ටාට් කලොත් ස්ටාට් වෙනව. හැබැයි එක ප්‍රශ්නයක් තියනව. කලින් චේදෙ කොමා ඇතුලෙ තියන "ඕනම වෙලාවක" කියන එක තමයි අන්න ඒ ප්‍රශ්නෙ. අන්න ඒ වචන දෙක තමයි බෙලෙක් කෑලි වලින් අටවපු රුපියල් සියගානකට ගන්න පුළුවන් සරල උපකරණෙ, රුපියල් දාස්ගානක් වටින වාහනේක තියන සංකීර්ණම උපකරණයක් බවට පත්කරන්නෙ.

 


පහල තියන වගුවේ තියෙන්නෙ එන්ජිමේ එක එක අවස්ථා වලදි කාබ්‍යුරේටර් එකේ සක්‍රීය වෙන ඉන්ධන පරිපථ. උදාහරණයක් විදිහට Part Throttle, එහෙමත් නැත්නම් ඇක්සලරේටරේ තරමක් පාගන වෙලාවට ඉන්ධන සපයන්නෙ Idle Circuit + Transfer Circuit + Main Circuit කියන තුනම එකතුවෙලා. මීට අමතරව එන්ජිමට බර වැටෙන වෙලාවට අමතර ඉන්ධන Power Valve එකෙන් ලබා දෙනව. ඇක්සලරේටරේ එක පාරටම පෑගුවොත් තවත් අමතර ඉන්ධන Accelerator Pump එක මගින් සපයනව.


Throttle Opening Engine State


Engine Load Hard Acceleration
0 – 10% Idle Idle Circuit


Accelerator Pump
10 – 25% Fast Idle Idle Circuit Transfer Circuit
Power Valve Accelerator Pump
25 – 75% Part Throttle Idle Circuit Transfer Circuit Main Circuit Power Valve Accelerator Pump
75 – 100% Power Idle Circuit Transfer Circuit Main Circuit Power Valve Accelerator Pump


මීට අමතරව චෝක් පද්ධතිය, Idle cut-off, Idle up, Fast idle settings වගේම Vacuum advance, PCV, EGR  EVAP පද්ධතිත් අයිති වෙන්නෙ කාබ් එක සහ ඉන්ටේක් සිස්ටම් එකට. අපි ඉදිරි ලිපියකින් මේව ගැන වැඩි විස්තර කතාකරමු.

පින්තුර අන්තර්ජාලයෙන්

No comments:

Post a Comment